STOWARZYSZENIE "NAD ¦WIDREM"

+ *

     O NAS :: ¦WIDER :: ZAGRO¯ENIA :: DOKUMENTY :: LINKI :: ¦WIDERART :: AKTUALNO¦CI :: KONTAKT


Kalendarium / Aktualno¶ci: archiwum roku 2008

SKOK DO NAJ¦WIE¯SZYCH WPISÓW >>

 

punktor

25 grudnia 2008

Staraniem Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad powsta³a strona internetowa www.drogi.waw.pl (>>), która zbiera informacje dotycz±ce inwestycji drogowych na Mazowszu. Nas najbardziej interesowaæ bêdzie podstrona Trasy S-17 (>>), na której zreszt± wspomniano nasze Stowarzyszenie w kontek¶cie wariantu 1d trasy:
Jest to dodatkowy wariant przebiegu drogi S-17 omijaj±cym Wólkê Ml±dzk± od strony zachodniej, który powsta³ na skutek postulatów czê¶ci mieszkañców Wólki Ml±dzkiej, skupionej w organizacji spo³ecznej „Nad ¦widrem".

Zamieszczono tam podstawowe informacje o inwestycji, mapy orientacyjne wszystkich wariantów trasy (na razie tylko jednego - 1b, pozosta³e: u nas >>) na interesuj±cym nas odcinku oraz ich opisy. Optymizm budzi akapit zatytu³owany "Wariant najkorzystniejszy":
Na podstawie przeprowadzonego w Raporcie o oddzia³ywaniu na ¶rodowisko rozbudowy drogi krajowej nr 17 do parametrów drogi ekspresowej wêze³ „Lubelska" - granica województwa lubelskiego (km 3+200 - 74+833) porównania sze¶ciu wariantów inwestycyjnych (1a, 2a, 1b, 2b, 1c i 1d) mo¿na przyj±æ, ¿e najkorzystniejszym do realizacji pod wzglêdem funkcjonalno¶ci, relatywnie najmniejszych negatywnych oddzia³ywañ na mieszkañców oraz ma³o konfliktowym dla ¶rodowiska przyrodniczego, bêdzie wariant 1b (pdf, 3841KB >>).

Z nadziej± ¶ledziæ bêdziemy informacje w dziale Aktualno¶ci, gdzie zamieszcza siê informacje o kolejnych krokach postêpowania administracyjnego!
 

punktor

24 grudnia 2008

Najlepsze ¿yczenia ¶wi±teczne i noworoczne dla wszystkich Sympatyków i Zwolenników! Oby rok 2009 rozstrzygn±³ pozytywnie na d³ugie lata sprawê ochrony krajobrazu doliny ¦widra. Naszym Szanownym Przeciwnikom ¿yczymy otwarto¶ci na innych oraz na racjonalne argumenty, koncyliacyjno¶ci i wra¿liwo¶ci na naturê.


 
punktor

Pa¼dziernik - grudzieñ 2008
Brak spektakularnych dzia³añ nie oznacza, ¿e nic siê nie dzieje! Spotykamy siê, dyskutujemy, rodz± siê nowe pomys³y i idee, trwa zbieranie podpisów (zobacz poni¿ej) i porz±dkowanie spraw Stowarzyszenia.
 

punktor

8 pa¼dziernika 2008

Zachêcamy do podpisywania O¶wiadczenia o braku zgody! Pismo to ka¿dy z nas powinien wype³niæ, podpisaæ i przes³aæ lub przekazaæ osobi¶cie do wszystkich poni¿szych adresatów:O¶wiadczenie-obwodnica Wólki Ml±dzkiej

punktor

do Prezesa Stowarzyszenia Stanis³awa Górki, 05-462 Kopki gm. Wi±zowna, ulica Nad ¦widrem
43 - celem przekazania do urzêdu Wojewody Mazowieckiego, który bêdzie podejmowa³
ostateczn± decyzjê

punktor

do Wójta Gminy Wi±zowna, za potwierdzeniem odbioru na kopii

Drukujmy, wype³niajmy, podpisujmy, rozdawajmy znajomym!!!

punktor

3 pa¼dziernika 2008
W pi±tek 3.10.2008 r. o godz. 9 w S±dzie Rejonowym w Otwocku odby³a siê sprawa karna pani Anny Godlewskiej z art. 212 KK za pomówienie, które zdaniem Radnych Kazimierza Laskusa i Stanis³awa Muchy zawar³a ona opisuj±c w jednym z pism regionalnych historiê obwodnicy Wólki Ml±dzkiej.
Jak widaæ naszej dzia³alno¶ci towarzysz± niestety równie¿ takie momenty. Choæ wcze¶niejsze mediacje zakoñczy³y siê niepowodzeniem, to S±d postanowi³ skierowaæ sprawê ponownie na drogê postêpowania mediacyjnego, które - mamy nadziejê - zakoñczy siê sukcesem.
 

punktor

18 wrze¶nia 2008
Podsumowanie opisanego poni¿ej pseudoreferendum w Wólce Ml±dzkiej najlepiej podsumowuje artyku³ Wiktora Lacha w
Nowa informacja, któr± znale¼æ mo¿na w tym tek¶cie, brzmi "tereny te zostan± prawdopodobnie wpisane przez Uniê Europejsk± w plan ochrony Natura 2000 i wówczas mo¿e pojawiæ siê podobny problem jak przy budowie obwodnicy Augustowa, tak zwanej sprawy Rospudy."
 

punktor

9 wrze¶nia 2008
Prezydent Miasta Otwocka Zbigniew Szczepaniak opublikowa³ list na temat sonda¿u opinii spo³ecznej dot. wariantów trasy S-17 w rejonie Wólki Ml±dzkiej:
Szanowni Mieszkañcy Wólki Ml±dzkiej
Planowana rozbudowa krajowej drogi szybkiego ruchu S 17 sta³a siê przyczyn± nieporozumieñ, a nawet konfliktów miêdzy s±siadami w dzielnicy. Mnie, jako prezydentowi Miasta, osobi¶cie zale¿y na znalezieniu najbardziej korzystnego rozwi±zania tej sytuacji - dla wiêkszo¶ci mieszkañców.
Nasilenie ruchu na tej trasie jest du¿e i nadal bêdzie wzrastaæ. Konieczno¶æ rozbudowy trasy jest wiêc niepodwa¿alna. Musimy siê postaraæ, by jej skutki przynios³y jak najmniej strat i krzywdy spo³ecznej. Zdajê sobie sprawê, ¿e nie uda siê zadowoliæ wszystkich. Ka¿dy z zaprojektowanych czterech wariantów przebiegu trasy w obrêbie Wólki Ml±dzkiej poci±ga za sob± niedogodno¶ci dla okre¶lonej grupy mieszkañców. Wa¿ne jest, aby ustalona trasa by³a najmniejszym z³em.
Aby reprezentowaæ interes wiêkszo¶ci, muszê poznaæ opiniê wszystkich: kobiet i mê¿czyzn, w³a¶cicieli posesji i lokatorów. Dlatego gor±co apelujê o udzia³ w sonda¿u opinii mieszkañców. Zamiast deklaracji na „nie” proszê o wybór na „tak” – „ten wariant jest moim zdaniem najlepszy”.
Zaprojektowane trasy mo¿na obejrzeæ na internetowej stronie Urzêdu Miasta Otwocka: www.otwock.pl (>>).
Chcemy chroniæ swoich bliskich, spokój swego domu i ta potrzeba, choæ czasem dzieli, jest wspólna wszystkim ludziom, równie¿ mieszkañcom Wólki Ml±dzkiej. Oby udzia³ w sonda¿u opinii spo³ecznej, który odbêdzie siê 14 wrze¶nia w godzinach 7-22 w Szkole Podstawowej Nr 8, przebieg³ w duchu tolerancji i szacunku dla innych.
Prezydent Miasta Otwocka Zbigniew Szczepaniak

Nasza odpowied¼ - w li¶cie do Prezydenta i Wiceprezydenta Miasta Otwocka z 12.09.2008. Zobacz (>>)

 

punktor

27 sierpnia 2008
Pisze o nas i naszej Sprawie , a w ¶lad za nim .
 

punktor

16 sierpnia 2008
Odby³o siê, uda³o siê mimo problemów z pogod±

Zobacz ten punkt na mapce szukacz.pl >>
Zobacz ten punkt na mapce google >>
Wprowad¼ wspó³rzêdne do GPS:

n

e
52,136179 ° 21,349233 ° 
52 ° 08 ' 10,2 '' 21 ° 20 ' 57,2 ''
477053 m 660727 m

 

punktor

13 lipca 2008
W niedzielê odby³o siê plenerowe spotkanie robocze Stowarzyszenia i jego sympatyków. Obecny by³ wójt gminy Wi±zowna pan Marek Jêdrzejczak. Bogata oprawa artystyczna i kulinarna zapewnia³a znakomity klimat rozmów. Najwa¿niejszym postanowieniem by³o zwo³anie Zlotu Stowarzyszenia - zobacz informacjê w ramce powy¿ej. Poni¿ej za¶ kilka zdjêæ i jeden filmik ze spotkania trzynastolipcowego.


zobacz, jak blisko¶æ ¦widra wp³ywa na wykonanie "Balu na Gnojnej" (avi, 44380 KB)>>>

punktor

1 lipca 2008
Prezydent Miasta Otwocka w pi¶mie z 13.06.2008 adresowanym do Generalnej Dyrekcji Dróg Publicznych i Autostrad w pe³ni podzieli³ nasze stanowisko opiniuj±c negatywnie wariant 1C (Obwodnica Wólki Ml±dzkiej) trasy S-17 [zobacz dokument >>]

punktor

4 czerwca 2008
W otwockim ratuszu odby³o siê spotkanie reprezentantów stowarzyszenia "Nad ¦widrem" z prezydentem Otwocka. Celem spotkania by³o zapoznanie Pana Prezydenta z nasz± spo³eczn± inicjatyw± i planami na przysz³o¶æ. Otrzymali¶my s³own± deklaracjê daleko id±cej wspó³pracy miedzy stowarzyszeniem a w³adzami miasta. Spotkanie odby³o siê w przyjaznej atmosferze i nawet nikt z nikim siê nie pok³óci³....:)

punktor

2 czerwca 2008
Oko³o godz. 11 odby³a siê  wizja lokalna terenu, przez który mia³aby i¶æ tzw. "obwodnica Wólki Ml±dzkiej". By³a Naczelnik Wydzia³u Architektury p. Gut, Przewodnicz±cy Rady Miasta Otwock, pan Mucha i kilka innych osób.

punktor

29 maja 2008
Wpisy na stronie Forum gminy Wi±zowna [link]:
[akacja, dzisiaj, o 08:44]
Kochani , jestem wstrz±¶niêta kolejnym tak bezsensownie zaskakuj±cym planem S-17 po odwiedzeniu strony:
http://www.nadswidrem.org.pl/ wspó³czujê wszystkim zagro¿onym,
czytaj±c tê stronê,
podziwiam pracowito¶æ i solidarno¶æ Polaków w obliczu "wroga",
qrcze, u nas chyba nie ma wzmianki o tym..
ja dr¿ê przed wariantem 3,
który przechodzi przez moj± dzia³kê,
nie rozumiem, czemu nie mo¿na poszerzyæ obecnej drogi,
zamiast ingerowaæ w osiedla i przyrodê...

[logos, dzisiaj, o 12:03]
cyt.:"nie rozumiem, czemu nie mo¿na poszerzyæ obecnej drogi, zamiast ingerowaæ w osiedla i przyrodê.."
Niestety przestrzeñ jest ograniczona i zagospodarowana.
Poszerzenie aktualnej drogi równie¿ ingeruje w osiedla i przyrodê.... tylko inne.
Niektórzy nasi mieszkañcy walcz± z takimi wizjami odk±d ujrza³y one ¶wiat³o dzienne. Warto przy okazji u¶wiadomiæ sobie, ¿e nie jest to tylko takie sobie poszerzenie - ale stworzenie (ze stanu aktualnego: jezdnia o szeroko¶ci 7,0 m + pobocza utwardzone 2x2,0 m + pobocza gruntowe o zmiennej szeroko¶ci) eksterytorialnego pasa komunikacyjnego o ³±cznej szeroko¶ci obu jezdni 32,5 m + pasy zieleni + drogi serwisowe jedna 5 m druga 7 m co w szczególnych przypadkach z chodnikami mo¿e daæ nawet 70 m. Aktualne natê¿enie dobowe ruchu to 15 tys. pojazdów, a w roku 2030 prognozuje siê nawet 85 tys. Strefa oddzia³ywania akustycznego o przekroczonym poziomie to nawet 500 m. Prognozuje siê, ¿e w roku 2030 nie pomog± nawet systemy ochrony akustycznej i trzeba bêdzie rozwa¿yæ mo¿liwo¶æ wykupu posesji ze stref oddzia³ywania....
Wariant obwodnicy m. Wólka Ml±dzka wynika m.in. z wymogów proceduralnych - MUSI BYÆ alternatywny wzglêdem wskazanego jako zasadniczy - przez Inwestora. Wiêc czasami, w trudnej sytuacji przestrzennej, tworzy siê tak± "sztukê dla sztuki" od razu opiniuj±c go negatywnie. I tak jest w tym przypadku. Inwestor opiniuje ten wariant negatywnie, podobnie jak w³a¶ciwe proceduralnie agendy przyrodniczo-¶rodowiskowe.
Te kwestie by³y wiadome na posiedzeniu KOPI w dn. 25 kwietnia 2008.
A wnioski? Nag³o¶nienie sprawy bez odpowiedniego merytorycznego przygotowania mieszkañców prowadzi najczê¶ciej do chaosu. Mamy ju¿ do¶wiadczenia sprzed roku - s³ynne spotkanie w szkole gdzie w koñcu g³osowano nie wiadomo za czym, przeciw czemu, a potem liczono g³osy na opak.
Na wczorajszym spotkaniu Zespo³u ds. drogi S-17 z udzia³em Pana Wójta uda³o siê sprawê pozytywnie za³atwiæ w ci±gu godziny (choæ mo¿na by³o jeszcze szybciej). Zbêdny tylko by³ stres zainteresowanych mieszkañców, którzy przez kilka dni ¿yli w ¶wiadomo¶ci znacz±cego zagro¿enia ich bytu. Zagro¿enie co prawda nadal jest, ale prawdopodobieñstwo jego zaistnienia jest niewspó³miernie ni¿sze (a nawet marginalne) ni¿ dla ¶rodowisk bezpo¶rednio zlokalizowanych w aktualnej strefie drogi nr 17.
Propozycja obwodnicy uzyska³a negatywn± opiniê wszystkich znanym mi ¶rodowisk Gminy (pomimo, ¿e dla niektórych ¶rodowisk by³a bardziej korzystna - podobnie jak to by³o ze s³ynnym wariantem 3 sprzed roku).
Po raz kolejny objawi³a siê te¿ nasza ludzka natura, ¿e w sytuacji zagro¿enia jeste¶my w stanie przenosiæ góry. Miejmy nadziejê, ¿e zawi±zana inicjatywa powo³ania Stowarzyszenia "Nad ¦widrem" przejdzie w fazê pozytywnej wspó³pracy i animacji dla regionu. A jest ta bardzo obiecuj±ce przedsiêwziêcie...
Niestety na horyzoncie czasowym pojawiaj± siê kolejne inwestycje drogowe: Autostrada A2 i droga wojewódzka 721. Mog± to byæ inwestycje o jeszcze wiêkszym poziomie ingerencji. O ile Autostrada ma czê¶ciowo utrzymany pas rezerwowy to droga 721 takowego nie posiada. Zreszt± projektant (ustawowo) jest zwolniony z bezwzglêdnego przestrzegania dotychczasowych wizji i planów lokalizacyjnych (nawet z mpzp).
 

punktor

27 maja 2008, 15:46
Informacja na stronie gminy Wi±zowna [link]:
Po tym jak na naszej stronie przedstawili¶my mieszkañcom gminy zaskakuj±cy wariant obwodnicy Wólki Ml±dzkiej, zaproponowany przez projektantów w imieniu GDDKiA, bardzo ingeruj±cej w piêkne, chronione prawem, tereny zielone gminy Wi±zowna, natychmiast odezwa³y siê g³osy sprzeciwu wobec tej kuriozalnej koncepcji.
Mieszkañcy Kopek, Dziechciñca i czê¶ci Wólki Ml±dzkiej spontanicznie, w ekspresowym tempie zawi±zali „Stowarzyszenie Nad ¦widrem”, by broniæ nad¶widrzañskich lasów i rezerwatu jednej z najpiêkniejszych rzek na Mazowszu. Wszystkich tych, którzy popieraj± inicjatywê mieszkañców i pragn± wesprzeæ dzia³ania, Stowarzyszenie zaprasza na swoj± stronê: www.nadswidrem.org.pl.
W dniu 26 maja wójt Marek Jêdrzejczak spotka³ siê czê¶ci± Zespo³u ds. S-17, którego pracami kieruje Andrzej £aszczuk i z przedstawicielami „Stowarzyszenia Nad ¦widrem” w celu zapoznania siê z materia³ami (wiêkszo¶æ ju¿ je zna³a dziêki naszej stronie), które otrzymali¶my z firmy projektowej Eurostrada. Na spotkaniu zosta³y wytyczone kierunki dzia³ania Zespo³u S-17 w poszerzonym sk³adzie, ¿eby na kolejnym spotkaniu wypracowaæ oficjalne stanowisko gminy i do pi±tku tego tygodnia przedstawiæ je GDDKiA.

punktor

26 maja 2008 (nad: A.Godlewska & J.G±sior):
Posiedzenie Komisji Ochrony ¦rodowiska w Urzêdzie Miasta Otwock
(Przewodnicz±cy Komisji - radny Laskus, cz³onek Komisji – radny Mucha)
Posiedzenie zwo³ane by³o w celu przedstawienia i zaopiniowania dodatkowego wariantu „obwodnicy Wólki Ml±dzkiej”. Panowie Radni prezentuj± w/w wariant, lecz nie s± w stanie przedstawiæ mocnych argumentów, przemawiaj±cych za jego realizacj±. Po wys³uchaniu argumentacji oburzonych wariantem mieszkañców i zaproszonych przez nich specjalistów (z dziedziny architektury, ekologii i prawa) cz³onkowie Komisji Ochrony ¦rodowiska nieoczekiwanie odstêpuj± od g³osowania. Uzasadniaj± niemo¿no¶æ zaopiniowania projektu „zbyt ma³a ilo¶ci± danych” na jego temat...

Epilog:
Prawdziwe powody powstania tego dziwnego, degraduj±cego przyrodê i absurdalnego projektu nie s± i pewnie nigdy nie bêd± do koñca znane... Nikt te¿ nie jest w stanie dzi¶ przewidzieæ, jak skoñczy siê agitacja urzêdników na rzecz tzw. "wariantu dodatkowego". Na dzieñ dzisiejszy pewne jest tylko jedno: na wtorek 27.05.2008 r. zaplanowana jest sesja Rady Miasta Otwock, na której to "wariant dodatkowy" mia³ byæ ostatecznie zaopiniowany (gdyby opinia Komisji Ochrony ¦rodowiska by³a pozytywna, to prawdopodobnie równie¿ - pozytywnie) i nastêpnie przekazany do Warszawy do GDDKiA. Tym samym sprawa na szczeblu otwockim mia³a byæ zamkniêta... Mieszkañcy krytykuj±cy ten wariant poznali zawi³y i skrywany plan zmiany trasy S-17 w ostatniej chwili i z pewno¶ci± nie przestan± interesowaæ siê t± spraw±. Czy jednak ich g³os oka¿e siê s³yszalny, a mo¿liwo¶ci nacisku - wystarczaj±ce...?

PS. Powiat otwocki uzyska³ wsparcie finansowe w wysoko¶ci ponad 5 mln z³, w ramach europejskiego programu ochrony ¶rodowiska SAPARD na cele ekologiczne, realizowane w latach 2002-2010. Czy w aspekcie dzia³añ radnych z otwockiej Komisji Ochrony ¦rodowiska nale¿y rozumieæ, i¿ ¶rodki te zostan± przeznaczone na wykarczowanie otwockich lasów, "stoj±cych na drodze" do budowy barbarzyñskiego tzw. wariantu dodatkowego drogi ekspresowej S-17...?

punktor

25 maja 2008:
powstaje pierwsza, bardzo robocza wersja strony Stowarzyszenia

punktor

24 maja 2008:
Grupa inicjatywna oko³o 100 osób powo³uje do ¿ycia Stowarzyszenie "Nad ¦widrem"

punktor

24 maja 2008 (nad: A.Godlewska & J.G±sior):
Zebranie
Pomimo konspiracyjnych planów panów Radnych, braku powszechnej informacji oraz ustalenia terminu zebrania podczas d³ugiego weekendu (kiedy to wiele osób wyje¿d¿a), na zebraniu - dziêki inicjatywie poszczególnych osób, szybko¶ci dzia³ania i solidarno¶ci s±siedzkiej - zbiera siê niespodziewanie znacz±ca ilo¶æ zainteresowanych mieszkañców Wólki Ml±dzkiej (efekt - 115 osób podpisanych pod protestem przeciwko dodatkowemu wariantowi).
Zebranie nie jest protoko³owane, przebiega w atmosferze chaosu i krzyku, nie s± zaproszone w³adze miasta, projektanci z biura Eurostrada ani ekolodzy. Organizatorzy spotkania, czyli panowie Radni prowadz± zebranie w sposób ¿enuj±cy i nieprofesjonalny oraz usi³uj± nie dopu¶ciæ do g³osu przeciwników wariantu dodatkowego. Nie udzielaj± te¿ odpowiedzi na wiêkszo¶æ pytañ. T³umacz± siê brakiem kompetencji i podkre¶laj±, ¿e nie bior± odpowiedzialno¶ci za prezentowany projekt. Ironicznie bagatelizuj± zarzuty, dotycz±ce braku powszechnej informacji o zebraniu, odpowiadaj±c "niedoinformowanym mieszkañcom", ¿e w dn. 22.05.2008 r. w ko¶ciele przy ul. ¯eromskiego ksi±dz wspomnia³ o zebraniu podczas mszy ¶wiêtej. Zaskoczonych mieszkañców próbuj± przekonaæ, ¿e og³oszenia parafialne s± najskuteczniejsz± forma przekazu, dot. wa¿nych spraw urzêdowych.

Mimo bardzo trudnych warunków na zebraniu mieszkañcom udaje siê przedstawiæ swoje argumenty przeciwko "wariantowi dodatkowemu".
Brzmi± one nastêpuj±co:
- argumenty spo³eczne: "Wariant dodatkowy" panów Radnych nie zmniejsza ilo¶ci osób poszkodowanych i zamyka miejscowo¶æ w "otulinie tras szybkiego ruchu"
- argumenty ekologiczne: cenne tereny chronione, p³uca Otwocka i ca³ego Mazowsza, piêkna przyroda i rezerwat ¦wider zostan± zdewastowane przy realizacji absurdalnego projektu trasy. Z jednej strony: mamy w Otwocku trwaj±c± kilka miesiêcy aferê z firm± Gwarant o wyciêcie kilku drzew czy te¿ brak mo¿liwo¶ci wykonania sieci kanalizacyjno-wodoci±gowej w drodze, z powodu negatywnej opinii konserwatora przyrody. Z drugiej za¶ strony: radni z Komisji Ochrony ¦rodowiska planuj± lekkomy¶lne wyciêcie hektarów lasów...
- argumenty ekonomiczne: du¿o d³u¿sza trasa w wariancie tzw. obwodnicy Wólki Ml±dzkiej spowoduje wzrost kosztów budowy - wydatki poniesione z tego tytu³u bardziej ekonomicznie by³oby przeznaczyæ choæby na rekompensatê strat dla mieszkañców okolic nowej trasy.
Podsumowanie: Planuj±c now± drogê ekspresow± w³adze musz± braæ pod uwagê dobro mieszkañców (zadbaæ, aby otrzymali godziwe zado¶æuczynienie za nieruchomo¶ci wyw³aszczone lub te, których warto¶æ znacz±co spadnie), ¶rodowiska naturalnego, w którym zamieszkujemy oraz minimalizacjê kosztów budowy. Ostateczny wariant powinien byæ efektem kompromisu powy¿szych kryteriów.

Mieszkañcy przeciwni "wariantowi dodatkowemu" przedstawiaj± równie¿ swoje argumenty, przemawiaj±ce za wcze¶niejszym wariantem, biegn±cym starym ¶ladem Lubelskiej oraz w³asn±, kompromisow± propozycjê:

1. Stary ¶lad - powrót do wcze¶niejszego wariantu:
- bezpieczeñstwo: nowa droga to jedyna szansa na poprawê bezpieczeñstwa (obecnie czêsto zdarzaj± siê wypadki - nawet ¶miertelne);
- MPZP: od kilku lub kilkunastu lat by³o oczywiste, ¿e tereny przy Szosie Lubelskiej s± przeznaczone na poszerzenie drogi, o czym mówi MPZP. Mieszkañcy tych okolic byli tego ¶wiadomi. Natomiast status nieruchomo¶ci w okolicach rezerwatu ¦wider po stronie wschodniej opiera³ siê na planie MPZP z 2001 r., gwarantuj±cym zachowanie naturalnego krajobrazu w tych okolicach i przeznaczenie terenów wy³±cznie dla budownictwa jednorodzinnego.
- dramaty mieszkañców: wiadomo¶æ o bezpo¶rednim s±siedztwie z tras± S-17 jest dla mieszkañców w/w terenów wielkim zaskoczeniem i pomys³em kuriozalnym, nie uwzglêdniaj±cym wcze¶niejszych planów zagospodarowania przestrzennego, jak równie¿ uwarunkowañ ¶rodowiskowych.

2. Nowy wariant - kompromisowa propozycja mieszkañców:
- odsuniêcie trasy od "centrum" Wólki Ml±dzkiej na zachód;
- najmniejsze straty spo³eczne i ekonomiczne (wyburzenie tylko kilku domów);
- zachowanie unikalnej przyrody otaczaj±cej Otwock, zwany "Miastem z Dobrym Klimatem" oraz ocalenie lasów, bêd±cych p³ucami Mazowsza;
- przebieg trasy w ponad 90% po polach i gruntach rolnych (zgodnie z zaleceniami unijnymi, dot. budowania nowych dróg i autostrad)
- po³±czenie miejscowo¶ci/dzielnicy Wólka Ml±dzka w jedn± niepodzielon± ca³o¶æ;
- projekt najkorzystniejszy i optymalny, gdy¿ powinien satysfakcjonowaæ zarówno wszystkich mieszkañców Wólki Ml±dzkiej, jak i konserwatora przyrody.

Na zakoñczenie zebrania zaprezentowana zostaje mapa (>>) z opisan± wy¿ej now± propozycj±. Nowy wariant wzbudza ogromne zainteresowanie i aprobatê wiêkszo¶ci mieszkañców (nawet zwolenników "wariantu dodatkowego", propagowanego przez panów Radnych). Radni s± zaskoczeni i wyra¼nie niezadowoleni z przebiegu sytuacji. Mówi± jednak, ¿e byæ mo¿e czeka nas mieszkañców jeszcze wiele, mo¿e nawet dwadzie¶cia, spotkañ w tej sprawie... Kilka godzin pó¼niej dowiadujemy siê jednak, od wspomnianego na pocz±tku projektanta z Eurostrady (który
prawdopodobnie jednak nie zechce potwierdziæ swoich s³ów), ¿e podobno "nie ma ju¿ czasu na rozwa¿anie kolejnego wariantu trasy S-17"...

punktor

24 maja 2008 (d³ugi weekend majowy) (nad: A.Godlewska & J.G±sior):
Informacja o zebraniu nie pojawia siê w ¿adnym oficjalnym og³oszeniu ani komunikacie (tylko jedna osoba spo¶ród zainteresowanych mieszkañców - ceniony architekt p. Józef Osewski, zostaje przez radnych telefonicznie poinformowana o zebraniu - 15 min. przed tym¿e zebraniem...). Urz±d Miasta Otwock nawet w ostatnim dnia urzêdowania przed zaplanowanym zebraniem nie udostêpnia, a nawet ukrywa informacjê o nowym wariancie (mimo pró¶b mieszkañca, Urz±d wrêcz odmawia pokazania w/w projektu, uzasadniaj±c swoj± odmowê tym, "i¿ wariant jest dopiero w fazie projektu")

punktor

21 maja 2008 (nad: A.Godlewska & J.G±sior):
Wspomniane poni¿ej pismo wraz z map± zostaje opublikowane w oficjalnym serwisie internetowym gminy Wi±zowna.
Bezpo¶rednio zainteresowani mieszkañcy Wólki Ml±dzkiej przypadkiem dowiaduj± siê o nowym wariancie ze strony Urzêdu Gminy Wi±zowna.
Równie przypadkowo otrzymuj± informacjê o zebraniu w sprawie nowego wariantu, zwo³anym przez Radnych na sobotê

punktor

21 maja 2008:
Informacja na stronie gminy Wi±zowna  z dnia 21.05.2008, 11:44 [link]:
Projekt obwodnicy Wólki Ml±dzkiej w ramach inwestycji S-17
Przedstawiamy Pañstwu proponowany przez projektantów i mieszkañców projekt II wariantu obwodnicy Wólki Ml±dzkiej
Nadal trwaj± prace nad koncepcj± przebiegu drogi S-17 przez powiat otwocki.
Na terenie gminy Wi±zowna jest ju¿ coraz mniej niewiadomych. Dziêki powo³aniu Zespo³u ds. dróg, uda³o siê wyja¶niæ wiele kwestii spornych. W dniu 24 kwietnia odby³o siê tzw. KOPI (Komisja Opiniuj±ca Przebieg Inwestycji) w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, w którym uczestniczy³ Wójt i Przewodnicz±cy Zespo³u Konsultacyjnego.
Do tej pory nie dotar³ do gminy protokó³ ze spotkania, lecz jedynie pismo przewodnie i mapa z projektem proponowanego przez projektantów i mieszkañców II wariantu obwodnicy Wólki Ml±dzkiej po wschodniej stronie, której bieg rozpoczyna siê w naszej gminie, znacznie ingeruj±c w tereny zielone.
W tej sprawie zbierze siê w przysz³ym tygodniu Zespó³ Konsultacyjny w poszerzonym sk³adzie, który wyda opiniê, bêd±c± oficjalnym stanowiskiem gminy. O zajêtym stanowisku Zespo³u i oficjalnym stanowisku gminy powiadomimy Generaln± Dyrekcjê Dróg Krajowych i Autostrad oraz mieszkañców.

punktor

15 maja 2008 (nad: A.Godlewska & J.G±sior):
Eurostrada wysy³a do Urzêdu Miasta Otwock oraz Urzêdu Gminy Wi±zowna mapê z nowym wariantem oraz pismo, w którym podaje niezgodn± z prawd± informacjê, ¿e w/w wariant obwodnicy Wólki Ml±dzkiej jest "odpowiedzi± na postulaty mieszkañców tej miejscowo¶ci" i "zgodny z sugestiami i postulatami mieszkañców". W pi¶mie tym zawarta jest te¿ pro¶ba o wyra¿enie - w terminie 14 dni od jego otrzymania - opinii, uwag i sugestii, uwzglêdniaj±cych
"stanowisko zainteresowanych mieszkañców", aspekty "przeprowadzonych konsultacji spo³ecznych" oraz "przeznaczenie w planach zagospodarowania przestrzennego gminy Otwock terenów, po których przebiega zaproponowana trasa"

punktor

Sierpieñ - grudzieñ 2007 (nad: A.Godlewska & J.G±sior):
Jeden z radnych z Komisji Ochrony ¦rodowiska w Urzêdzie Miasta Otwock sprzedaje swoje udzia³y w dzia³ce, która przebiega w pobli¿u nowego wariantu trasy S-17

punktor

Jesieñ 2007 (nad: A.Godlewska & J.G±sior):
Powstaje, przygotowany przez biuro projektowe Eurostrada - to samo, które kilka miesiêcy wcze¶niej nie widzia³o mo¿liwo¶ci stworzenia obwodnicy (sic!), nowy "wariant dodatkowy" - tzw. "projekt obwodnicy Wólki Ml±dzkiej". Powy¿szy wariant oparty jest o bardzo stare, nieaktualne mapy (nieuwzglêdniaj±ce wielu istniej±cych nieruchomo¶ci). Ukryte zostaj± te¿ niewygodne informacje o przebiegu wariantu przez Warszawski Obszar Chronionego Krajobrazu i Rezerwat Przyrody ¦wider (nazwy terenów chronionych s± zamazane czarnymi prostok±tami).
Wg tego¿ wariantu obwodnica Wólki Ml±dzkiej mia³aby biec przez nieruchomo¶ci wielu mieszkañców (w tym m.in. znanego artysty - p. Seweryna Krajewskiego) oraz bezpo¶rednio przylegaæ do terenów nowo budowanego kompleksu hotelowo-konferencyjnego Villa Park Otwock (na marginesie: w³a¶ciciel hotelu nie jest zainteresowany przebiegiem nowego wariantu ani rozmowami z mieszkañcami, nie wydaje siê te¿ byæ zaskoczony nowym, niepublikowanym dot±d
wariantem...). Przede wszystkim jednak zwraca uwagê fakt, i¿ "wariant dodatkowy" w 95% przebiega przez tereny zielone - le¶ne obszary chronione i przewiduje znaczn± dewastacjê rezerwatu rzeki ¦wider.

punktor

Lipiec 2007 (nad: A.Godlewska & J.G±sior):
Czê¶ci mieszkañców otwockiej dzielnicy Wólka Ml±dzka zostaj± przedstawione dwa warianty drogi ekspresowej S-17, zak³adaj±ce swój przebieg na wysoko¶ci Otwocka wzd³u¿ obecnej trasy lubelskiej (poszerzenie istniej±cego szlaku drogi). Wg ówczesnej opinii biura projektowego Eurostrada - firmy projektuj±cej drogê S-17 - jest to jedyny mo¿liwy i optymalny przebieg trasy, choæ oprotestowany przez czê¶æ mieszkañców okolic obecnej Szosy Lubelskiej (w tym m.in. radnych z ramienia partii PiS p. Stanis³awa Muchê i p. Kazimierza Laskusa).
Prezes biura projektowego Eurostrada P. Wojciech Parciñski na ³amach Linii Otwockiej (artyku³ "Nie bêdzie obwodnicy i tunelu w Wólce Ml±dzkiej" z dn. 25.07.2007 r.) informuje: "Dokumentacja zosta³a z³o¿ona do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad i z naszego punktu widzenia sprawa zosta³a zamkniêta". Parciñski stwierdza równie¿, ¿e "nie widzi szansy na
powstanie obwodnicy, dlatego ¿e po lewej stronie s± tereny przyrodnicze i rezerwat rzeki ¦wider (...)" .

Protestuj±ca czê¶æ mieszkañców nie poddaje siê jednak i z inicjatywy bêd±cych "bli¿ej ludzi" radnych Muchy i Laskusa oraz pod wp³ywem otrzymanych od nich b³êdnych informacji, i¿ mieszkañcy otrzymaj± zaledwie 17 z³ za m2 wyw³aszczonej nieruchomo¶ci, zak³ada Komitet Osiedlowy, postuluj±cy sporz±dzenie nowego wariantu, oddalonego od ich nieruchomo¶ci.

SKOK DO NAJ¦WIE¯SZYCH WPISÓW >>

 

+ *

O NAS :: ¦WIDER :: ZAGRO¯ENIA :: DOKUMENTY :: LINKI :: ¦WIDERART :: AKTUALNO¦CI :: KONTAKT © Fidel