Kalendarium / Aktualno¶ci:
archiwum roku 2008
SKOK DO
NAJ¦WIE¯SZYCH WPISÓW >>
 |
25 grudnia 2008
Staraniem Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad powsta³a strona internetowa
www.drogi.waw.pl (>>), która
zbiera informacje dotycz±ce inwestycji drogowych na Mazowszu. Nas
najbardziej interesowaæ bêdzie
podstrona Trasy S-17
(>>), na której
zreszt± wspomniano nasze Stowarzyszenie w kontek¶cie wariantu 1d
trasy:
Jest to dodatkowy wariant przebiegu drogi S-17 omijaj±cym Wólkê
Ml±dzk± od strony zachodniej, który powsta³ na skutek postulatów
czê¶ci mieszkañców Wólki Ml±dzkiej, skupionej w organizacji
spo³ecznej „Nad ¦widrem".
Zamieszczono tam podstawowe informacje o inwestycji, mapy
orientacyjne wszystkich wariantów trasy (na razie tylko jednego -
1b, pozosta³e: u
nas >>) na interesuj±cym nas
odcinku oraz ich opisy.
Optymizm budzi akapit zatytu³owany "Wariant najkorzystniejszy":
Na podstawie przeprowadzonego w Raporcie o oddzia³ywaniu na
¶rodowisko rozbudowy drogi krajowej nr 17 do parametrów drogi
ekspresowej wêze³ „Lubelska" - granica województwa lubelskiego (km
3+200 - 74+833) porównania sze¶ciu wariantów inwestycyjnych (1a, 2a,
1b, 2b, 1c i 1d) mo¿na przyj±æ, ¿e najkorzystniejszym do realizacji
pod wzglêdem funkcjonalno¶ci, relatywnie najmniejszych negatywnych
oddzia³ywañ na mieszkañców oraz ma³o konfliktowym dla ¶rodowiska
przyrodniczego, bêdzie
wariant 1b
(pdf, 3841KB >>).
Z nadziej± ¶ledziæ bêdziemy informacje w dziale Aktualno¶ci,
gdzie zamieszcza siê informacje o kolejnych krokach postêpowania
administracyjnego!
|
 |
24 grudnia 2008
Najlepsze ¿yczenia ¶wi±teczne i noworoczne dla wszystkich
Sympatyków i Zwolenników! Oby rok 2009 rozstrzygn±³ pozytywnie na
d³ugie lata sprawê ochrony krajobrazu doliny ¦widra. Naszym
Szanownym Przeciwnikom ¿yczymy otwarto¶ci na innych oraz na racjonalne
argumenty, koncyliacyjno¶ci i wra¿liwo¶ci na naturê. |
|
 |
Pa¼dziernik - grudzieñ 2008
Brak spektakularnych dzia³añ nie oznacza, ¿e nic siê nie
dzieje! Spotykamy siê, dyskutujemy, rodz± siê nowe pomys³y i idee,
trwa zbieranie podpisów (zobacz poni¿ej) i porz±dkowanie spraw
Stowarzyszenia.
|
 |
8 pa¼dziernika 2008
Zachêcamy
do podpisywania O¶wiadczenia o braku zgody! Pismo to ka¿dy z nas powinien
wype³niæ, podpisaæ i przes³aæ lub przekazaæ osobi¶cie do
wszystkich poni¿szych adresatów:
 |
do Prezesa
Stowarzyszenia Stanis³awa Górki, 05-462 Kopki gm.
Wi±zowna, ulica Nad ¦widrem
43 - celem przekazania do urzêdu Wojewody Mazowieckiego,
który bêdzie podejmowa³
ostateczn± decyzjê
|
 |
do Wójta Gminy
Wi±zowna, za potwierdzeniem odbioru na kopii
|
Drukujmy,
wype³niajmy, podpisujmy, rozdawajmy znajomym!!!
|
|
 |
3 pa¼dziernika 2008
W pi±tek 3.10.2008 r. o godz. 9 w S±dzie Rejonowym w Otwocku
odby³a siê sprawa karna pani Anny Godlewskiej z art. 212 KK za
pomówienie, które zdaniem Radnych Kazimierza Laskusa i Stanis³awa
Muchy zawar³a ona opisuj±c w jednym z pism regionalnych historiê
obwodnicy Wólki Ml±dzkiej.
Jak widaæ naszej dzia³alno¶ci towarzysz± niestety równie¿ takie
momenty. Choæ wcze¶niejsze mediacje zakoñczy³y siê niepowodzeniem,
to S±d postanowi³ skierowaæ sprawê ponownie na drogê postêpowania
mediacyjnego, które - mamy nadziejê - zakoñczy siê sukcesem.
|
 |
18 wrze¶nia 2008
Podsumowanie opisanego poni¿ej pseudoreferendum w Wólce Ml±dzkiej najlepiej
podsumowuje artyku³ Wiktora Lacha w

Nowa informacja, któr± znale¼æ mo¿na w tym tek¶cie, brzmi
"tereny te zostan± prawdopodobnie wpisane przez Uniê
Europejsk± w plan ochrony Natura 2000 i wówczas mo¿e pojawiæ
siê podobny problem jak przy budowie obwodnicy Augustowa,
tak zwanej sprawy Rospudy."
|
 |
9 wrze¶nia 2008
Prezydent Miasta Otwocka Zbigniew Szczepaniak opublikowa³
list na temat sonda¿u opinii spo³ecznej dot. wariantów trasy
S-17 w rejonie Wólki Ml±dzkiej:
Szanowni Mieszkañcy Wólki Ml±dzkiej
Planowana rozbudowa krajowej drogi szybkiego ruchu S 17
sta³a siê przyczyn± nieporozumieñ, a nawet konfliktów miêdzy
s±siadami w dzielnicy. Mnie, jako prezydentowi Miasta,
osobi¶cie zale¿y na znalezieniu najbardziej korzystnego
rozwi±zania tej sytuacji - dla wiêkszo¶ci mieszkañców.
Nasilenie ruchu na tej trasie jest du¿e i nadal bêdzie
wzrastaæ. Konieczno¶æ rozbudowy trasy jest wiêc
niepodwa¿alna. Musimy siê postaraæ, by jej skutki przynios³y
jak najmniej strat i krzywdy spo³ecznej. Zdajê sobie sprawê,
¿e nie uda siê zadowoliæ wszystkich. Ka¿dy z
zaprojektowanych czterech wariantów przebiegu trasy w
obrêbie Wólki Ml±dzkiej poci±ga za sob± niedogodno¶ci dla
okre¶lonej grupy mieszkañców. Wa¿ne jest, aby ustalona trasa
by³a najmniejszym z³em.
Aby reprezentowaæ interes wiêkszo¶ci, muszê poznaæ opiniê
wszystkich: kobiet i mê¿czyzn, w³a¶cicieli posesji i
lokatorów. Dlatego gor±co apelujê o udzia³ w sonda¿u opinii
mieszkañców. Zamiast deklaracji na „nie” proszê o wybór na
„tak” – „ten wariant jest moim zdaniem najlepszy”.
Zaprojektowane trasy mo¿na obejrzeæ na internetowej stronie
Urzêdu Miasta Otwocka:
www.otwock.pl (>>).
Chcemy chroniæ swoich bliskich, spokój swego domu i ta
potrzeba, choæ czasem dzieli, jest wspólna wszystkim
ludziom, równie¿ mieszkañcom Wólki Ml±dzkiej. Oby udzia³ w
sonda¿u opinii spo³ecznej, który odbêdzie siê 14 wrze¶nia w
godzinach 7-22 w Szkole Podstawowej Nr 8, przebieg³ w duchu
tolerancji i szacunku dla innych.
Prezydent Miasta Otwocka Zbigniew Szczepaniak
Nasza odpowied¼ - w li¶cie do Prezydenta i
Wiceprezydenta Miasta Otwocka z 12.09.2008.
Zobacz (>>)
|
 |
27 sierpnia 2008
Pisze o nas i naszej Sprawie
,
a w ¶lad za nim
.
|
 |
16 sierpnia 2008
Odby³o siê, uda³o siê mimo problemów z pogod±
|
 
 |
13 lipca 2008
W niedzielê odby³o siê plenerowe spotkanie robocze
Stowarzyszenia i jego sympatyków. Obecny by³ wójt gminy Wi±zowna pan
Marek Jêdrzejczak. Bogata oprawa artystyczna i kulinarna zapewnia³a
znakomity klimat rozmów. Najwa¿niejszym postanowieniem by³o zwo³anie
Zlotu Stowarzyszenia - zobacz informacjê w ramce powy¿ej. Poni¿ej
za¶ kilka zdjêæ i jeden filmik ze spotkania trzynastolipcowego.
|
       

zobacz, jak
blisko¶æ ¦widra wp³ywa na wykonanie "Balu na Gnojnej" (avi, 44380 KB)>>>
 |
1 lipca 2008
Prezydent Miasta Otwocka w pi¶mie z 13.06.2008 adresowanym do
Generalnej Dyrekcji Dróg Publicznych i Autostrad w pe³ni podzieli³
nasze stanowisko opiniuj±c negatywnie wariant 1C (Obwodnica Wólki
Ml±dzkiej) trasy S-17 [zobacz
dokument >>] |
 |
4 czerwca 2008
W otwockim ratuszu odby³o siê spotkanie reprezentantów
stowarzyszenia "Nad ¦widrem" z prezydentem Otwocka. Celem spotkania
by³o zapoznanie Pana Prezydenta z nasz± spo³eczn± inicjatyw± i
planami na przysz³o¶æ. Otrzymali¶my s³own± deklaracjê daleko id±cej
wspó³pracy miedzy stowarzyszeniem a w³adzami miasta. Spotkanie
odby³o siê w przyjaznej atmosferze i nawet nikt z nikim siê nie
pok³óci³....:) |
 |
2 czerwca 2008
Oko³o godz. 11 odby³a siê wizja lokalna terenu, przez
który mia³aby i¶æ tzw. "obwodnica Wólki Ml±dzkiej". By³a Naczelnik
Wydzia³u Architektury p. Gut, Przewodnicz±cy Rady Miasta Otwock, pan
Mucha i kilka innych osób. |
 |
29 maja 2008
Wpisy na stronie Forum gminy Wi±zowna [link]:
[akacja, dzisiaj, o 08:44]
Kochani , jestem wstrz±¶niêta kolejnym tak bezsensownie zaskakuj±cym
planem S-17 po odwiedzeniu strony:
http://www.nadswidrem.org.pl/
wspó³czujê wszystkim zagro¿onym,
czytaj±c tê stronê,
podziwiam pracowito¶æ i solidarno¶æ Polaków w obliczu "wroga",
qrcze, u nas chyba nie ma wzmianki o tym..
ja dr¿ê przed wariantem 3,
który przechodzi przez moj± dzia³kê,
nie rozumiem, czemu nie mo¿na poszerzyæ obecnej drogi,
zamiast ingerowaæ w osiedla i przyrodê...
[logos, dzisiaj, o 12:03]
cyt.:"nie rozumiem, czemu nie mo¿na poszerzyæ obecnej drogi, zamiast
ingerowaæ w osiedla i przyrodê.."
Niestety przestrzeñ jest ograniczona i zagospodarowana.
Poszerzenie aktualnej drogi równie¿ ingeruje w osiedla i
przyrodê.... tylko inne.
Niektórzy nasi mieszkañcy walcz± z takimi wizjami odk±d ujrza³y one
¶wiat³o dzienne. Warto przy okazji u¶wiadomiæ sobie, ¿e nie jest to
tylko takie sobie poszerzenie - ale stworzenie (ze stanu aktualnego:
jezdnia o szeroko¶ci 7,0 m + pobocza utwardzone 2x2,0 m + pobocza
gruntowe o zmiennej szeroko¶ci) eksterytorialnego pasa
komunikacyjnego o ³±cznej szeroko¶ci obu jezdni 32,5 m + pasy
zieleni + drogi serwisowe jedna 5 m druga 7 m co w szczególnych
przypadkach z chodnikami mo¿e daæ nawet 70 m. Aktualne natê¿enie
dobowe ruchu to 15 tys. pojazdów, a w roku 2030 prognozuje siê nawet
85 tys. Strefa oddzia³ywania akustycznego o przekroczonym poziomie
to nawet 500 m. Prognozuje siê, ¿e w roku 2030 nie pomog± nawet
systemy ochrony akustycznej i trzeba bêdzie rozwa¿yæ mo¿liwo¶æ
wykupu posesji ze stref oddzia³ywania....
Wariant obwodnicy m. Wólka Ml±dzka wynika m.in. z wymogów
proceduralnych - MUSI BYÆ alternatywny wzglêdem wskazanego jako
zasadniczy - przez Inwestora. Wiêc czasami, w trudnej sytuacji
przestrzennej, tworzy siê tak± "sztukê dla sztuki" od razu opiniuj±c
go negatywnie. I tak jest w tym przypadku. Inwestor opiniuje ten
wariant negatywnie, podobnie jak w³a¶ciwe proceduralnie agendy
przyrodniczo-¶rodowiskowe.
Te kwestie by³y wiadome na posiedzeniu KOPI w dn. 25 kwietnia 2008.
A wnioski? Nag³o¶nienie sprawy bez odpowiedniego merytorycznego
przygotowania mieszkañców prowadzi najczê¶ciej do chaosu. Mamy ju¿
do¶wiadczenia sprzed roku - s³ynne spotkanie w szkole gdzie w koñcu
g³osowano nie wiadomo za czym, przeciw czemu, a potem liczono g³osy
na opak.
Na wczorajszym spotkaniu Zespo³u ds. drogi S-17 z udzia³em Pana
Wójta uda³o siê sprawê pozytywnie za³atwiæ w ci±gu godziny (choæ
mo¿na by³o jeszcze szybciej). Zbêdny tylko by³ stres
zainteresowanych mieszkañców, którzy przez kilka dni ¿yli w
¶wiadomo¶ci znacz±cego zagro¿enia ich bytu. Zagro¿enie co prawda
nadal jest, ale prawdopodobieñstwo jego zaistnienia jest
niewspó³miernie ni¿sze (a nawet marginalne) ni¿ dla ¶rodowisk
bezpo¶rednio zlokalizowanych w aktualnej strefie drogi nr 17.
Propozycja obwodnicy uzyska³a negatywn± opiniê wszystkich znanym mi
¶rodowisk Gminy (pomimo, ¿e dla niektórych ¶rodowisk by³a bardziej
korzystna - podobnie jak to by³o ze s³ynnym wariantem 3 sprzed
roku).
Po raz kolejny objawi³a siê te¿ nasza ludzka natura, ¿e w sytuacji
zagro¿enia jeste¶my w stanie przenosiæ góry. Miejmy nadziejê, ¿e
zawi±zana inicjatywa powo³ania Stowarzyszenia "Nad ¦widrem"
przejdzie w fazê pozytywnej wspó³pracy i animacji dla regionu. A
jest ta bardzo obiecuj±ce przedsiêwziêcie...
Niestety na horyzoncie czasowym pojawiaj± siê kolejne inwestycje
drogowe: Autostrada A2 i droga wojewódzka 721. Mog± to byæ
inwestycje o jeszcze wiêkszym poziomie ingerencji. O ile Autostrada
ma czê¶ciowo utrzymany pas rezerwowy to droga 721 takowego nie
posiada. Zreszt± projektant (ustawowo) jest zwolniony z
bezwzglêdnego przestrzegania dotychczasowych wizji i planów
lokalizacyjnych (nawet z mpzp).
|
 |
27 maja 2008,
15:46
Informacja na stronie gminy Wi±zowna [link]:
Po tym jak na naszej stronie przedstawili¶my
mieszkañcom gminy zaskakuj±cy wariant obwodnicy Wólki Ml±dzkiej,
zaproponowany przez projektantów w imieniu GDDKiA, bardzo
ingeruj±cej w piêkne, chronione prawem, tereny zielone gminy
Wi±zowna, natychmiast odezwa³y siê g³osy sprzeciwu wobec tej
kuriozalnej koncepcji.
Mieszkañcy Kopek, Dziechciñca i czê¶ci Wólki
Ml±dzkiej spontanicznie, w ekspresowym tempie zawi±zali
„Stowarzyszenie Nad ¦widrem”, by broniæ nad¶widrzañskich lasów i
rezerwatu jednej z najpiêkniejszych rzek na Mazowszu. Wszystkich
tych, którzy popieraj± inicjatywê mieszkañców i pragn± wesprzeæ
dzia³ania, Stowarzyszenie zaprasza na swoj± stronê:
www.nadswidrem.org.pl.
W dniu 26 maja wójt Marek Jêdrzejczak spotka³ siê czê¶ci± Zespo³u
ds. S-17, którego pracami kieruje Andrzej £aszczuk i z
przedstawicielami „Stowarzyszenia Nad ¦widrem” w celu zapoznania siê
z materia³ami (wiêkszo¶æ ju¿ je zna³a dziêki naszej stronie), które
otrzymali¶my z firmy projektowej Eurostrada. Na spotkaniu zosta³y
wytyczone kierunki dzia³ania Zespo³u S-17 w poszerzonym sk³adzie,
¿eby na kolejnym spotkaniu wypracowaæ oficjalne stanowisko gminy i
do pi±tku tego tygodnia przedstawiæ je GDDKiA.
|
 |
26 maja 2008 (nad:
A.Godlewska & J.G±sior):
Posiedzenie Komisji Ochrony ¦rodowiska w Urzêdzie Miasta Otwock
(Przewodnicz±cy Komisji - radny Laskus, cz³onek Komisji – radny
Mucha)
Posiedzenie zwo³ane by³o w celu przedstawienia i zaopiniowania
dodatkowego wariantu „obwodnicy Wólki Ml±dzkiej”. Panowie Radni
prezentuj± w/w wariant, lecz nie s± w stanie przedstawiæ mocnych
argumentów, przemawiaj±cych za jego realizacj±. Po wys³uchaniu
argumentacji oburzonych wariantem mieszkañców i zaproszonych przez
nich specjalistów (z dziedziny architektury, ekologii i prawa)
cz³onkowie Komisji Ochrony ¦rodowiska nieoczekiwanie odstêpuj± od
g³osowania. Uzasadniaj± niemo¿no¶æ zaopiniowania projektu „zbyt ma³a
ilo¶ci± danych” na jego temat...
Epilog:
Prawdziwe powody powstania tego dziwnego, degraduj±cego przyrodê i
absurdalnego projektu nie s± i pewnie nigdy nie bêd± do koñca
znane... Nikt te¿ nie jest w stanie dzi¶ przewidzieæ, jak skoñczy
siê agitacja urzêdników na rzecz tzw. "wariantu dodatkowego". Na
dzieñ dzisiejszy pewne jest tylko jedno: na wtorek 27.05.2008 r.
zaplanowana jest sesja Rady Miasta Otwock, na której to "wariant
dodatkowy" mia³ byæ ostatecznie zaopiniowany (gdyby opinia Komisji
Ochrony ¦rodowiska by³a pozytywna, to prawdopodobnie równie¿ -
pozytywnie) i nastêpnie przekazany do Warszawy do GDDKiA. Tym samym
sprawa na szczeblu otwockim mia³a byæ zamkniêta... Mieszkañcy
krytykuj±cy ten wariant poznali zawi³y i skrywany plan zmiany trasy
S-17 w ostatniej chwili i z pewno¶ci± nie przestan± interesowaæ siê
t± spraw±. Czy jednak ich g³os oka¿e siê s³yszalny, a mo¿liwo¶ci
nacisku - wystarczaj±ce...?
PS. Powiat otwocki uzyska³ wsparcie finansowe w wysoko¶ci ponad 5 mln z³, w ramach europejskiego programu ochrony ¶rodowiska SAPARD na
cele ekologiczne, realizowane w latach 2002-2010. Czy w aspekcie
dzia³añ radnych z otwockiej Komisji Ochrony ¦rodowiska nale¿y
rozumieæ, i¿ ¶rodki te zostan± przeznaczone na wykarczowanie
otwockich lasów, "stoj±cych na drodze" do budowy barbarzyñskiego
tzw. wariantu dodatkowego drogi ekspresowej S-17...? |
 |
25 maja 2008:
powstaje pierwsza, bardzo robocza wersja strony Stowarzyszenia |
 |
24 maja 2008:
Grupa inicjatywna oko³o 100 osób powo³uje do ¿ycia Stowarzyszenie
"Nad ¦widrem" |
 |
24 maja 2008 (nad:
A.Godlewska & J.G±sior):
Zebranie
Pomimo konspiracyjnych planów panów Radnych, braku powszechnej
informacji oraz ustalenia terminu zebrania podczas d³ugiego weekendu
(kiedy to wiele osób wyje¿d¿a), na zebraniu - dziêki inicjatywie
poszczególnych osób, szybko¶ci dzia³ania i solidarno¶ci s±siedzkiej
- zbiera siê niespodziewanie znacz±ca ilo¶æ zainteresowanych
mieszkañców Wólki Ml±dzkiej (efekt - 115 osób podpisanych pod
protestem przeciwko dodatkowemu wariantowi).
Zebranie nie jest protoko³owane, przebiega w atmosferze chaosu i
krzyku, nie s± zaproszone w³adze miasta, projektanci z biura
Eurostrada ani ekolodzy. Organizatorzy spotkania, czyli panowie
Radni prowadz± zebranie w sposób ¿enuj±cy i nieprofesjonalny oraz
usi³uj± nie dopu¶ciæ do g³osu przeciwników wariantu dodatkowego. Nie
udzielaj± te¿ odpowiedzi na wiêkszo¶æ pytañ. T³umacz± siê brakiem
kompetencji i podkre¶laj±, ¿e nie bior± odpowiedzialno¶ci za
prezentowany projekt. Ironicznie bagatelizuj± zarzuty, dotycz±ce
braku powszechnej informacji o zebraniu, odpowiadaj±c
"niedoinformowanym mieszkañcom", ¿e w dn. 22.05.2008 r. w ko¶ciele
przy ul. ¯eromskiego ksi±dz wspomnia³ o zebraniu podczas mszy
¶wiêtej. Zaskoczonych mieszkañców próbuj± przekonaæ, ¿e og³oszenia
parafialne s± najskuteczniejsz± forma przekazu, dot. wa¿nych spraw
urzêdowych.
Mimo bardzo trudnych warunków na zebraniu mieszkañcom udaje siê
przedstawiæ swoje argumenty przeciwko "wariantowi dodatkowemu".
Brzmi± one nastêpuj±co:
- argumenty spo³eczne: "Wariant dodatkowy" panów Radnych nie
zmniejsza ilo¶ci osób poszkodowanych i zamyka miejscowo¶æ w
"otulinie tras szybkiego ruchu"
- argumenty ekologiczne: cenne tereny chronione, p³uca Otwocka i
ca³ego Mazowsza, piêkna przyroda i rezerwat ¦wider zostan±
zdewastowane przy realizacji absurdalnego projektu trasy. Z jednej
strony: mamy w Otwocku trwaj±c± kilka miesiêcy aferê z firm± Gwarant
o wyciêcie kilku drzew czy te¿ brak mo¿liwo¶ci wykonania sieci
kanalizacyjno-wodoci±gowej w drodze, z powodu negatywnej opinii
konserwatora przyrody. Z drugiej za¶ strony: radni z Komisji Ochrony
¦rodowiska planuj± lekkomy¶lne wyciêcie hektarów lasów...
- argumenty ekonomiczne: du¿o d³u¿sza trasa w wariancie tzw.
obwodnicy Wólki Ml±dzkiej spowoduje wzrost kosztów budowy - wydatki
poniesione z tego tytu³u bardziej ekonomicznie by³oby przeznaczyæ
choæby na rekompensatê strat dla mieszkañców okolic nowej trasy.
Podsumowanie: Planuj±c now± drogê ekspresow± w³adze musz± braæ pod
uwagê dobro mieszkañców (zadbaæ, aby otrzymali godziwe
zado¶æuczynienie za nieruchomo¶ci wyw³aszczone lub te, których
warto¶æ znacz±co spadnie), ¶rodowiska naturalnego, w którym
zamieszkujemy oraz minimalizacjê kosztów budowy. Ostateczny wariant
powinien byæ efektem kompromisu powy¿szych kryteriów.
Mieszkañcy przeciwni "wariantowi dodatkowemu" przedstawiaj± równie¿
swoje argumenty, przemawiaj±ce za wcze¶niejszym wariantem, biegn±cym
starym ¶ladem Lubelskiej oraz w³asn±, kompromisow± propozycjê:
1. Stary ¶lad - powrót do wcze¶niejszego wariantu:
- bezpieczeñstwo: nowa droga to jedyna szansa na poprawê
bezpieczeñstwa (obecnie czêsto zdarzaj± siê wypadki - nawet
¶miertelne);
- MPZP: od kilku lub kilkunastu lat by³o oczywiste, ¿e tereny przy
Szosie Lubelskiej s± przeznaczone na poszerzenie drogi, o czym mówi
MPZP. Mieszkañcy tych okolic byli tego ¶wiadomi. Natomiast status
nieruchomo¶ci w okolicach rezerwatu ¦wider po stronie wschodniej
opiera³ siê na planie MPZP z 2001 r., gwarantuj±cym zachowanie
naturalnego krajobrazu w tych okolicach i przeznaczenie terenów
wy³±cznie dla budownictwa jednorodzinnego.
- dramaty mieszkañców: wiadomo¶æ o bezpo¶rednim s±siedztwie z tras±
S-17 jest dla mieszkañców w/w terenów wielkim zaskoczeniem i
pomys³em kuriozalnym, nie uwzglêdniaj±cym wcze¶niejszych planów
zagospodarowania przestrzennego, jak równie¿ uwarunkowañ
¶rodowiskowych.
2. Nowy wariant - kompromisowa propozycja mieszkañców:
- odsuniêcie trasy od "centrum" Wólki Ml±dzkiej na zachód;
- najmniejsze straty spo³eczne i ekonomiczne (wyburzenie tylko kilku
domów);
- zachowanie unikalnej przyrody otaczaj±cej Otwock, zwany "Miastem z
Dobrym Klimatem" oraz ocalenie lasów, bêd±cych p³ucami Mazowsza;
- przebieg trasy w ponad 90% po polach i gruntach rolnych (zgodnie z
zaleceniami unijnymi, dot. budowania nowych dróg i autostrad)
- po³±czenie miejscowo¶ci/dzielnicy Wólka Ml±dzka w jedn±
niepodzielon± ca³o¶æ;
- projekt najkorzystniejszy i optymalny, gdy¿ powinien
satysfakcjonowaæ zarówno wszystkich mieszkañców Wólki Ml±dzkiej, jak
i konserwatora przyrody.
Na zakoñczenie zebrania zaprezentowana zostaje
mapa (>>) z opisan± wy¿ej
now± propozycj±. Nowy wariant wzbudza ogromne zainteresowanie i
aprobatê wiêkszo¶ci mieszkañców (nawet zwolenników "wariantu
dodatkowego", propagowanego przez panów Radnych). Radni s±
zaskoczeni i wyra¼nie niezadowoleni z przebiegu sytuacji. Mówi±
jednak, ¿e byæ mo¿e czeka nas mieszkañców jeszcze wiele, mo¿e nawet
dwadzie¶cia, spotkañ w tej sprawie... Kilka godzin pó¼niej
dowiadujemy siê jednak, od wspomnianego na pocz±tku projektanta z
Eurostrady (który
prawdopodobnie jednak nie zechce potwierdziæ swoich s³ów), ¿e
podobno "nie ma ju¿ czasu na rozwa¿anie kolejnego wariantu trasy
S-17"... |
 |
24 maja 2008 (d³ugi weekend
majowy) (nad: A.Godlewska & J.G±sior):
Informacja o zebraniu nie pojawia siê w ¿adnym oficjalnym og³oszeniu
ani komunikacie (tylko jedna osoba spo¶ród zainteresowanych
mieszkañców - ceniony architekt p. Józef Osewski, zostaje przez
radnych telefonicznie poinformowana o zebraniu - 15 min. przed tym¿e
zebraniem...). Urz±d Miasta Otwock nawet w ostatnim dnia urzêdowania
przed zaplanowanym zebraniem nie udostêpnia, a nawet ukrywa
informacjê o nowym wariancie (mimo pró¶b mieszkañca, Urz±d wrêcz
odmawia pokazania w/w projektu, uzasadniaj±c swoj± odmowê tym, "i¿
wariant jest dopiero w fazie projektu") |
 |
21 maja 2008 (nad:
A.Godlewska & J.G±sior):
Wspomniane poni¿ej pismo wraz z map± zostaje opublikowane w
oficjalnym serwisie internetowym gminy Wi±zowna.
Bezpo¶rednio zainteresowani mieszkañcy Wólki Ml±dzkiej przypadkiem
dowiaduj± siê o nowym wariancie ze strony Urzêdu Gminy Wi±zowna.
Równie przypadkowo otrzymuj± informacjê o zebraniu w sprawie nowego
wariantu, zwo³anym przez Radnych na sobotê |
 |
21 maja 2008:
Informacja na stronie gminy Wi±zowna z dnia 21.05.2008,
11:44 [link]:
Projekt obwodnicy Wólki Ml±dzkiej w ramach inwestycji S-17
Przedstawiamy Pañstwu proponowany przez projektantów i mieszkañców
projekt II wariantu obwodnicy Wólki Ml±dzkiej
Nadal trwaj± prace nad koncepcj± przebiegu drogi S-17 przez powiat
otwocki.
Na terenie gminy Wi±zowna jest ju¿ coraz mniej niewiadomych. Dziêki
powo³aniu Zespo³u ds. dróg, uda³o siê wyja¶niæ wiele kwestii spornych. W
dniu 24 kwietnia odby³o siê tzw. KOPI (Komisja Opiniuj±ca Przebieg
Inwestycji) w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, w którym
uczestniczy³ Wójt i Przewodnicz±cy Zespo³u Konsultacyjnego.
Do tej pory nie dotar³ do gminy protokó³ ze spotkania, lecz jedynie
pismo przewodnie i mapa z projektem proponowanego przez projektantów i
mieszkañców II wariantu obwodnicy Wólki Ml±dzkiej po wschodniej stronie,
której bieg rozpoczyna siê w naszej gminie, znacznie ingeruj±c w tereny
zielone.
W tej sprawie zbierze siê w przysz³ym tygodniu Zespó³ Konsultacyjny w
poszerzonym sk³adzie, który wyda opiniê, bêd±c± oficjalnym stanowiskiem
gminy. O zajêtym stanowisku Zespo³u i oficjalnym stanowisku gminy
powiadomimy Generaln± Dyrekcjê Dróg Krajowych i Autostrad oraz
mieszkañców. |
 |
15 maja 2008 (nad:
A.Godlewska & J.G±sior):
Eurostrada wysy³a do Urzêdu Miasta Otwock oraz Urzêdu Gminy Wi±zowna
mapê z nowym wariantem oraz pismo, w którym podaje niezgodn± z
prawd± informacjê, ¿e w/w wariant obwodnicy Wólki Ml±dzkiej jest
"odpowiedzi± na postulaty mieszkañców tej miejscowo¶ci" i "zgodny z
sugestiami i postulatami mieszkañców". W pi¶mie tym zawarta jest te¿
pro¶ba o wyra¿enie - w terminie 14 dni od jego otrzymania - opinii,
uwag i sugestii, uwzglêdniaj±cych
"stanowisko zainteresowanych mieszkañców", aspekty "przeprowadzonych
konsultacji spo³ecznych" oraz "przeznaczenie w planach
zagospodarowania przestrzennego gminy Otwock terenów, po których
przebiega zaproponowana trasa" |
 |
Sierpieñ - grudzieñ 2007
(nad: A.Godlewska & J.G±sior):
Jeden z radnych z Komisji Ochrony ¦rodowiska w Urzêdzie Miasta Otwock sprzedaje swoje udzia³y w dzia³ce, która przebiega w pobli¿u nowego wariantu trasy S-17 |
 |
Jesieñ 2007 (nad:
A.Godlewska & J.G±sior):
Powstaje, przygotowany przez biuro projektowe Eurostrada - to samo,
które kilka miesiêcy wcze¶niej nie widzia³o mo¿liwo¶ci stworzenia
obwodnicy (sic!), nowy "wariant dodatkowy" - tzw. "projekt obwodnicy
Wólki Ml±dzkiej". Powy¿szy wariant oparty jest o bardzo stare,
nieaktualne mapy (nieuwzglêdniaj±ce wielu istniej±cych
nieruchomo¶ci). Ukryte zostaj± te¿ niewygodne informacje o przebiegu
wariantu przez Warszawski Obszar Chronionego Krajobrazu i Rezerwat
Przyrody ¦wider (nazwy terenów chronionych s± zamazane czarnymi
prostok±tami).
Wg tego¿ wariantu obwodnica Wólki Ml±dzkiej mia³aby biec przez
nieruchomo¶ci wielu mieszkañców (w tym m.in. znanego artysty - p.
Seweryna Krajewskiego) oraz bezpo¶rednio przylegaæ do terenów nowo
budowanego kompleksu hotelowo-konferencyjnego Villa Park Otwock (na
marginesie: w³a¶ciciel hotelu nie jest zainteresowany przebiegiem
nowego wariantu ani rozmowami z mieszkañcami, nie wydaje siê te¿ byæ
zaskoczony nowym, niepublikowanym dot±d
wariantem...). Przede wszystkim jednak zwraca uwagê fakt, i¿
"wariant dodatkowy" w 95% przebiega przez tereny zielone - le¶ne
obszary chronione i przewiduje znaczn± dewastacjê rezerwatu rzeki
¦wider. |
 |
Lipiec 2007 (nad:
A.Godlewska & J.G±sior):
Czê¶ci mieszkañców otwockiej dzielnicy Wólka Ml±dzka zostaj±
przedstawione dwa warianty drogi ekspresowej S-17, zak³adaj±ce swój
przebieg na wysoko¶ci Otwocka wzd³u¿ obecnej trasy lubelskiej
(poszerzenie istniej±cego szlaku drogi). Wg ówczesnej opinii biura
projektowego Eurostrada - firmy projektuj±cej drogê S-17 - jest to
jedyny mo¿liwy i optymalny przebieg trasy, choæ oprotestowany przez
czê¶æ mieszkañców okolic obecnej Szosy Lubelskiej (w tym m.in.
radnych z ramienia partii PiS p. Stanis³awa Muchê i p. Kazimierza
Laskusa).
Prezes biura projektowego Eurostrada P. Wojciech Parciñski na ³amach
Linii Otwockiej (artyku³ "Nie bêdzie obwodnicy i tunelu w Wólce
Ml±dzkiej" z dn. 25.07.2007 r.) informuje: "Dokumentacja zosta³a
z³o¿ona do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad i z
naszego punktu widzenia sprawa zosta³a zamkniêta". Parciñski
stwierdza równie¿, ¿e "nie widzi szansy na
powstanie obwodnicy, dlatego ¿e po lewej stronie s± tereny
przyrodnicze i rezerwat rzeki ¦wider (...)" .
Protestuj±ca czê¶æ mieszkañców nie poddaje siê jednak i z inicjatywy
bêd±cych "bli¿ej ludzi" radnych Muchy i Laskusa oraz pod wp³ywem
otrzymanych od nich b³êdnych informacji, i¿
mieszkañcy otrzymaj± zaledwie 17 z³ za m2 wyw³aszczonej
nieruchomo¶ci, zak³ada Komitet Osiedlowy, postuluj±cy sporz±dzenie
nowego wariantu, oddalonego od ich nieruchomo¶ci. |
SKOK DO
NAJ¦WIE¯SZYCH WPISÓW >>
|